Wachters en seinen

Geplaatst: 24 september 2009 in Uncategorized

Station Kropswolde

In 1872  werd  de proefhalte Kropswolde gebouwd  (KW) tegen over de plek waar nu het stationskoffiehuis staat .  Dit gebouw heeft drie verschillende vormen gehad .Het eerste gebouw was een eenvoudig station en was rechthoekig van vorm. Het had een lengte van  18.80 meter en een breedte van 5 meter . Achter het station zat een kleine zandafgraving ten behoeve van de aanleg van het spoor. Aan de achterkant van  de halte Kropswolde stond ook nog een bijgebouwtje . Het geheel lag aan de zuidkant van het in 1868 geopende enkel spoor dat  toen nog van Groningen naar het eindpunt Winschoten ging . In 1872 toen de halte werd aangelegd, kon men al met de trein naar Nieuweschans toe . In Kropswolde  kwam een omloopspoortje te liggen .Erg veel bewoners kende de buurt niet. In de omgeving waren aan het Winschoterdiep wat scheepswerven te vinden en de  in 1842 geopende fabriek van Scholtens Foxhol . Deze bedrijvigheid trok misschien nog wel mensen aan. Maar voor de gewone arbeider was een ritje met de trein toen veel te duur. Wel lag Kropswolde aan de Woldweg  dat de doorgang was naar Drenthe . Er wordt in 1893 gesproken over het groter maken van de wachtkamer en als men de oude bouw tekeningen  ziet , zie je dat de wachtkamer van 5.80 meter naar 11 meter lengte vergroot  is.  Dat betekent dat het gebouw van 18 meter 80 naar 24  meter lengte ging . Het stuk werd er aan de westkant bij aangebouwd .In 1910 is de halte Kropswolde nog verder uitgebreid met een  wachters woning;  een zelfde soort  dat er nog staat  in Waterhuizen.  Het geheel komt nog al rommelig over .In dat zelfde jaar wordt er aan de zuidwestkant van het spoor nog een houten abri geplaatst . In 1912- 1913 word het traject Groningen  Zuidbroek dubbelsporig  gemaakt.

  In 1914 wordt met het nieuwe veel grotere station begonnen dat aan de noordkant komt te staan aan de (Foxholster kant ) In 1915 wordt het oude station gesloopt. En er wordt in die tijd ook een losspoor aangelegd met toegangsweg. Een bewoner uit de buurt ging hier rond de oorlogstijd  wel eens  kijken bij het overladen van de kolen. Zijn broer hielp hier ook wel mee . Deze kolen werden door Nieboer vervoerd met paard en wagen en gingen naar de Scholtens fabriek waar er de stoomketels mee gestookt werden. Aan de andere kant van de weg kon men in het stationskoffiehuis een borreltje nuttigen . Tot zo ver deze bewoner van de streek . Het Nieuwe station heeft aan de voorkant een uitbouwtje waar men het zicht over het spoor heeft. Het station ligt namelijk in een flauwe bocht. In dit gedeelte stond ook een blokkenstelsel voor het bedienen van de seinen.   Het blokkenstelsel is in de jaren tachtig  verdwenen na de automatisering van de spoorlijn . Eveneens verdween ook de bediening voor de overweg bomen .  De telegraafpalen werden ook in die tijd verwijderd.  En  ook het spoorbruggetje tussen Kropswolde en Martenshoek verdween.  Het hoofdgebouw met een afmeting  van een dikke 25 meter lengte en 12 ½  meter hoogte was in de gehele omtrek goed te zien. Achter het magazijn dat later dienst deed als fietsenstalling was ook nog een toilet gedeelte en aan de westkant stond ook nog een bijgebouw.   Het stationskoffiehuis tegen over het station deed tot in de jaren 70 vorige eeuw ook nog  goede zaken.  In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw zijn veel stationsgebouwen in de provincie Groningen gesloopt. Zo stond ook het station van Kropswolde op de lijst om te gaan vedwijnen . In de jaren tachtig werd de bovenverdieping gekraakt en rond 1989 zou het station plat moeten gaan,maar het gebouw is tenslotte verhuurd  aan de vereniging beeldende kunstenaars station kropswolde(B.K.S.K). Dit heeft tot gevolg gehad dat het station er weer tip top uitziet  en sinds een paar jaar is het station van Kropswolde rijksmonument !  Een bewoner aan de Zuidzijde van het station die de zandgat naast het spoor aan het opschonen was kwam tot grote verwondering de seinarm tegen die er eens stond. Deze is nu te zien in het sation.  In het station is oa een museum voor handwerktuigen gevestigd en de galerie halte Kropswolde (huisgalerie van de vereniging . B.K.S.K)
Kunstenaar Martijn Lagerwerf woont sinds 1989  in het station

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s