Station Kropswolde in the picture… De Regiokrant 30.4.2014

Geplaatst: 30 april 2014 in Uncategorized
De Regiokrant 30.4.2014

De Regiokrant 30.4.2014

 

De allereerste bewoner van het station Kropswolde moet de
bouw van dichtbij meegemaakt hebben, hij was toen

eerste haltechef te Kropswolde en woonde in het verouderde
en te kleine station, grotendeels opgetrokken uit hout.

Dit wachtlokaal met woning stond op de plaats van de huidige
fietsenstalling tegenover het nu nog aanwezige

stationskoffiehuis Kropswolde.

Bij zijn intrek in het nieuwe station heeft hij deze feestelijke dag in
1916 met naam en toenaam op een van de zolderbalken genoteerd.
En zo konden we deze Leendert Heijnsdijk in de spoorwegarchieven
terug vinden in een leuk krantenbericht met foto. De aanleiding om
hem in de krant te zetten was zijn verjaardag, want Leendert, die
altijd bij het spoor gewerkt heeft tot zijn vijfenzestigste, was honderd
jaar geworden.

Over twee jaar zal het station te Kropswolde datzelfde feest kunnen
vieren. Honderd jaar geschiedenis station Kropswolde waarvan dan
vijfentwintig jaar vol gemaakt zijn door de huidige gebruikers van
het station. Al troffen zij het gebouw in tegenstelling tot de eerste
stationschef aan in een meer dan slechte staat.
Het station was vervallen tot een gebouw zonder vloeren op de
verdiepingen, ingegooide en dichtgetimmerde ramen en een volledig
afgekeurde elektrische- en uitgebroken gas- en water voorziening.

Lusten en lasten

De vereniging pacht het station met al haar lusten en lasten, dus
ook al het onderhoud komt voor haar eigen rekening. Door verhuur
van woon en werkruimten wist de vereniging Beeldende Kunstenaars
Station Kropswolde,  ook in de magere jaren zonder externe
ondersteuning,  het station voor een verdere ondergang te behoeden.

Inmiddels is het station met haar authentieke interieur wel tot
ongesubsidieerd rijksmonument bevorderd.
De vereniging heeft vanaf haar oprichting een eigen fonds voor
het groot onderhoud van het station, die voor het gemak en
expertise al jaren bij de gemeente Hoogezand Sappemeer is
ondergebracht.

Omdat dit markante station langs de lijn Groningen Winschoten
geen grootschalige modernisering ondergaan heeft heeft dit
gebouw met haar enkele beglazing en gebrek aan isolatie ook
zo haar nadelen. Vooral in de wintermaanden.
De voorzitter van de ver. BKSK kunstenaar Martijn lagerwerf
spreekt dan ook van een wat ouderwets gemak.

Dat het museum in dit station met namen bekent staat
om haar verzamelingen handgereedschappen zonder stekker
past daar dan weer aardig bij. In het station komen  bezoekers
er tussen de oude gereedschappen,  typemachines,  met de voet
aangedreven drukpersen, naaimachines,  in dit seizoen vooral
historische Groninger fietsen tegen.
liefhebbers spreken liever van rijwielen, omdat fietsen uit de
eerste helft van de vorige eeuw nog  deftig waren.

Daarnaast blijft de vereniging zich ook richten op de beeldende
kunst. Zo heeft zij een van de omvangrijkste verzamelingen van
het werk van de beroemde graficus Nico Bulder uit Hoogezand, die
vooral bekend is door zijn houtgravures en talrijke boekillustraties.
Deze verzameling is helaas alleen op afspraak te bezichtigen.

Omdat veel bezoekers met namen voor het station zelf komen, is er
in de oude wachtkamer met houten banken een kleine expositie
over de geschiedenis van dit station te vinden.  Hier zijn foto’s van
de bouw in 1916, de bouwtekening maar ook een uniformjas van de
eerste stationschef Heijnsdijk, een schenking van zijn familie aan
de vereniging.

.

 

Advertenties
reacties
  1. fredvanderwal schreef:

    goed om te lezen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s